THE YOUTH SUMMIT / UNGDOMSTOPMÖTET ON CREATIVE LEADERSHIP

UNGDOMSTOPPMÖTET / “YOUTH SUMMIT” Samtal, föreställningar,  workshops

Söndag 28 november kl 10:00 – 19:00 – Arena 305

En hel dag med föreställningar, samtal och workshops. Vad är konsten i förhållandet till mig, mitt sammanhang och vem jag är.? Finns det en gräns för vad jag kan göra? Och om det finns hur flyttar jag fram mina positioner som ung… en dag som handlar om att förändra villkoren så att fler får tillgång till sin egen förmåga.

 

INCHECKNINGEN

Kl 10.00  Arena 305/Foajé

 

VÄLKOMMEN TILL BIENNALENS SISTA DAG -KORT PRESENTATION AV DAGEN

Kl 10.30  Arena 305/Arenascenen

 

VADÅ KULTUR? DET BÖRJAR OCH SLUTA MED OSS! Samtal

Kl 11:00 – 12:00  Arena 305/Arenascenen

 

Ett samtal mellan Jason Timbuktu Diakité och Atoosa Farahmand om att ta sin plats, som artist  och människa, modereras av Nadia Jebril.

 

Jason Diakité,  aktuell med föreställningen A drop of Midnight som går upp på Harlem Stage i New York:  ”Att få framföra föreställningen i Harlem är sjukt stort för mig. Det är en cirkelslutning som jag endast i mina vildaste drömmar trodde var möjlig. Min pappa föddes i Harlem och min farfar, farmor, gammelfarmor, fastrar och farbröder levde sina liv här. Harlem har varit både min familjs Shangri-La och deras Nifelheim. Hit flydde min farfar och härifrån flydde min far. Migration är så närvarande i min familjs historia att det lika gärna kunde vara programmerat i våra gener.”

Atoosa Farahmand. När hon kom till Skånes Dansteater dansade hon sig bokstavligen in på teatern. Hennes berättelse, hennes vilja att ta plats med det som varit förbjudet för henne i hemlandet, övertygade Skånes Dansteater att anställa henne. Atoosa har varit ledare för en rad communityprocesser, bl a Swop – en dansworkshop för nyanlända, för att tillsammans göra det förbjudna och för att stärka varandra i det nya hemlandet.

 

Jason Diakité är kompositör, artist, författare och aktuell med uppsättningen av ”A drop of midnight”, på Harlem Stage i New York. Föreställningen bygger på hans bok En droppe midnatt. Atoosa Farahmand studerar scenkonstproducent på Stockholm konstnärliga högskola, är en etablerad multidisciplinär kulturarbetare och konstnär. Hon är initiativtagare till rörelsen Jag är 2015. Atoosa flydde från Iran och kom till Sverige när hon var 23 år. Nadia Jebril är journalist och har under många år varit en röst på Sveriges Radios Karlavagnen. Idag skriver hon för Dagens Nyheters Malmöredaktion.

 

LUNCH (tillhandahålls)

Kl 12.00-13.00

Banh Mi by Simple Food Truck

 

COMMUNITYFILM X2

Unga artister och kulturproducenter presenterar sina nyproducerade filmer och berättar om sitt arbete Film, samtal

Del 1: “Innan bröllopet”

kl 13:00 – 14:00 – Arena 305/Caféscenen

LivetBitch! Studio förhandsvisar kortfilmen Innan Bröllopet, en film om hederskulturen i Södertälje. Möt Seran Habash, Noor Al-Sanatee, Engla Eneström, Grete Havnesköld och Johanna Thor.

 

Del 2: PAYK’s “Jag är 2015” korta filmer och andra senaste projekter

kl 14:00 – 15:00 – Arena 305/Caféscenen

Grundaren av rörelsen ”Jag är 2015” Atoosa Farahmand följer med mediagruppen PAYK  i en presentation av deras film/intervju verk.

 

Del 3: Panelsamtal om att använda film och media

kl 15:15 – 16:00 – Arena 305/Caféscenen

Efter filmerna leder Grete Havnesköld ett samtal med Shir Akbari, Seran Habash, Noor Al-Sanatee, Engla Eneström, Atoosa Farahmand och Johanna Thor.

 

Livet Bitch! Studio arbetar med Communityartprocesser där unga tjejer och kvinnor sätter agendan i Södertälje. Med Livet Bitch! Studio har vi skapat en konstnärlig plats där stadens unga tjejer för en dialog med platsen och människorna runt oss-  i repsalen och från scenen. Här har vi kunnat säga exakt som det är. Det har visat sig vara mycket svårare, och kanske också farligare än vi trodde. PAYK. Filmkollektivet PAYK arbetar med att upphäva informationsbarriären mellan daritalande och majoritetssamhället samt öka daritalande ungdomars delaktighet i samhället. Ett mål är att skapa en svensk- och darispråkig medieplattform som kan leverera nyheter, samhällsinformation och debatt.

 

 

ATT ANVÄNDA DRAMA FÖR ATT UTFORSKA SVÅRA FRÅGOR workshop

kl 13:00 – 14:20 – Arena 305/Studion

 

Elever vid Dramapedagogutbildningen, Malmö Universitet ställer frågor om normer, uppförandekoder, sociala strukturer… vissa normer är förutsättningen för att vi ska kunna interagera med varandra, medan andra begränsar oss. Vi undersöker dramaövningar som metod för att få oss att reflektera över våra möjligheter och begränsningar i vårt dagliga liv.

 

OFELIA JARL ORTEGA workshop

kl 14:30-16:00 – Arena 305/Studion

 

Möt Ofelia Jarl Ortega i ett undersökande arbete om makt, att känna på gränser, en medskapande process – om att ta risker!
 
”Jag är koreograf och dansare och frågeställningar kring makt och gruppdynamik brukar vara centrala i mitt arbete. Under den här workshopen kommer vi testa möjligheterna för ”kollektivt risktagande” genom att dansa och prata om vad som händer i rummet. Vi kommer att lägga utgångspunkterna tillsammans, från vilka vi kommer att fundera över tid och rum, koreografi och dans, men också gränser och den makt som skapas och finns i rummet. Vi kommer använda oss av blicken som material men också andra danspraktiker som jag kommer att dela med er, tillsammans med kreativa verktyg för att kunna skapa eget material på egen hand, under workshopen eller sen. 
Man behöver inga förkunskaper i dans eller liknande. Välkomna!”

 

Ofelia Jarl Ortega är chilensk-svensk koreograf och performer från Malmö, med bas i Stockholm. Frågor kring makt och sårbarhet och publikens roll har varit centrala i hennes arbete. Hon har en masterexamen i koreografi från Stockholms Konstnärliga Högskola (2014) och Diplom i dans från Kgl. Sv. Balettskolan (2010). Hennes arbeten har visats på bland annat ImPulsTanz (Wien), MDT (Stockholm), Inkonst (Malmö), Arsenic (Lausanne), Manifesta 11 (Zürich) och El Club Social de Artistas (Santiago). På Communitybiennalens invigning visar hon en ny version av utomhusverket Ton Oncle.

www.ofeliajarlortega.com insta: @office_dippo

 

 

DIN MUSIKBUSINESS Samtal, workshop

kl 13:00-16:00 – Arena 305/Arenascenen

Din Musikbusiness är ett evenemang och rådgivning för artister, låtskrivare, musikproducenter, managers och skivbolag som vill bli smartare i musikbranschen.

På eventet får du till exempel se riktiga avtal som bolag, managers och förlag använder. Vi förklarar vad olika ord i avtalen betyder, vad saker egentligen innebär för dig i längden, och tipsar om hur du vaktar dina rättigheter och undviker misstag.

 

Vi går också igenom frågor som:

Vad ska en manager kunna?

Hur planerar du en release?

Ska du ha betalt för dina streams på youtube?

Vilka frågor ska du att ställa till ett bolag som vill signa dig?

 

Etablerade artister och andra aktörer gästar varje gång och delar med sig av sina misstag och bästa tips.

 

Gäster inkluderar Ayla Shats, independent artist/producent och Martin René (producent credits: Meghan Trainor, Snoop Dogg, Cherrie, H.E.R, Molly Sandén)

 

Din Musikbusiness riktar sig främst till unga artister, musikproducenter, låtskrivare och managers som är aktiva eller vill bli aktiva inom genren hiphop, men alla är välkomna!

 

 

SPOKEN WORD: ALT BLIR IKKE BRA Föreställning, samtal

med Hanna Asefaw och Vjolla Emiri

kl 17:00-18:00 – Arena 305/Arenascenen

 

Hanna Asefaw och DJ Vjolla ger Spoken Word-föreställningen Alt blir ikke bra.

Pandemi. Lockdown. Oslo är nedstängt och Hanna är inlåst i sitt sovrum. Den enda kontakten med omvärlden är mobiltelefonen. En morgon väcks Hanna av nyheten om mordet på George Floyd. Hon stänger av ljudet på telefonen och kryper ner under täcket. Vill inte veta mer, orkar inte ta in, vill inte höra honom be för sitt liv. Men världen därutanför går inte att stänga av…

 

Samtal/ Q & A

Efter föreställningen möter Hanna och Vjolla publiken i ett samtal/ Q & A, med fokus på föreställningen och Hannas och Vjollas arbete.

 

Hanna Asefaw är Spoken Word-artist och Artist in Residence på TekstLab i Oslo sedan 2019, ett inkubatorprogram för unga artister i Norge. Hanna är en artist som arbetar genreöverskridande, från nycirkus, spoken word till poesi. Hennes arbete kretsar kring teman om identitet och arv.

 

Vjolla Emiri är en elektronisk musikproducent och multiinstrumentalist. Hen arbetar med improvisationsmusik i poesi och komposition för scenkonst och teater. Hans arbete drivs av projekt som belyser sociala orättvisor och strukturellt förtryck. Vjolla är konstnär i TekstLabs konstnärskollektiv ”Collective Rites” där de utforskar minnen från det offentliga rummet som är kopplade till identitet. I elektromusikprojektet ”Sincerely, Human” lyfter Vjolla fram röster från gräsrotsrörelser i Norge genom Balkanklubbmusik. Projektet är en form av politiskt-dokumentär protestmusik med syfte att förmedla budskap från de aktivistgrupper de är engagerade i.

 

AVSLUTNING OCH REFLEKTIONER samtal

kl 18:00 – 18:30 – Arena 305/ Arenascenen

 

Årets Biennal avslutas med med reflektioner kring årets Biennal, och tal av Frida Trollmyr Kulturnämndens ordförande (Malmö Stad), A.Z. Kelsey Biennalens huvudproducent CKC, Jonas Jarl Verksamhetsledare CKC och Sara Mededovic från Unga CKC.

Datum

28 nov 2021
Expired!

Tid

10:00 - 19:00

Plats

Arena 305
Lönngatan 30, 214 49 Malmö
QR Code

Kommande händelser

Inget evenemang hittades!