top of page

Re:Mapping Skåne
Kulturinventering av unga för unga

Vi tror att konsten är allas, allas rätt och allas möjlighet. Där konst och kultur ger oss verktyg att förstå oss själva och andra. Men också glädje, lek och upptäckarlusta. Genom konsten kan vi formulera det inom oss som inte ryms i statistiken, det omätbara.

 

Re:Mapping Skåne är ett kulturprojekt drivet av CommunityKulturCentrum tillsammans

med ABF Malmö där de ungas perspektiv och den offentliga kultursektorn möts i mitten.

Om alla har rätt till ett aktivt kulturliv, att vara medskapande till berättelsen om sig själva, behöver kulturens metoder och verktyg komma fler till del. Med Re:Mapping Skåne ville vi undersöka ungas upplevelser av Skånes konst- och kulturliv, där deras åsikter och upplevelser får uppmärksammas genom att ta del av ett kulturutbud som anses vara för alla. 

 

Hur kan museer och kulturinstitutioner ta del av den kunskap och kulturkompetens som finns hos unga. Hur skapar vi kontakten och vad behöver kulturplatser göra för att unga ska känna sig välkomna och inspirerade av vilja besöka, men också vara med och påverka. 

Bild: Anna Pauli, Wanås

Hur?
Genom workshops och intervjuer av unga vuxna i Trelleborg och Malmö, ville CommunityKulturCentrum höra deras perspektiv av kulturinstitutioner och vad kultur är för dem. Vad vill de se mer av på platserna? Vad behöver förändras? Vart ligger deras intressen? 

 

Av dessa intervjuer sattes ett arbetsmaterial ihop för att under fyra veckor arbeta med 20 ungdomar och förstå deras syn på olika utvalda platser, kulturinstitutioner och om deras intressen speglas i det offentliga kulturlivet. Genom olika kreativa verktyg, försöka fånga och analysera vad kultur är för dem och vad de tycker saknas. Vad de skulle vilja se mer av och vad de tror är nyckeln för att unga ska vilja vara aktiva kulturskapare och besökare. 

 

Gruppen om 20 personer, mellan 16-19 år från olika delar av Malmö 

besökte tillsammans med handledare ett 20-tal olika platser runt om i Skåne. Både kulturinstitutioner, men också inofficiella kulturplatser. De fick flertalet frågor som de skulle förhålla sig till och fundera på vid alla platser. Samt fotografera, filma, anteckna och fånga upp ljud – som de ansåg sig vara av intresse eller ointresse.

De unga handleddes och tilldelades verktyg för att bättre utforska konstnärligt,

analytiskt och kritiskt tänkande. 

bottom of page